Z powrotem

Katedra w Chartres rozpoczęta w 1194 r. Choć pod względem czystości stylu prześcignęły ją katedry w Bourges, Amiens i Reims, jest skarbnicą wspaniałych średniowiecznych witraży i rzeźby architektonicznej.

Chartres. Katedra - rysunek elewacji południowej

Chartres. Katedra

Spokojna, zrównoważona fasada zachodnia harmonizuje ze zmniejszającymi się wysokościami poszczególnych kondygnacji, a przypory rosną wraz z wysokością budowli. Taka forma umożliwia płynne przejście od kubicznej masywności przyziemia do wertykalności wież.

Paryż. Katedra Notre Dame - elewacja frontowa

Paryż. Katedra Notre Dame

Speier. Niemcy. Katedra - rzut świątyni

Speier. Niemcy. Katedra - widok na prezbiterium

Romańska nawa główna katedry w Spirze była pierwszą w Niemczech, którą nakryto sklepieniem krzyżowym, a przy 33 m wysokości i 14 m rozpiętości przęseł - także jedną z największych w Europie. Każde przęsło sklepienia nawy głównej odpowiada dwóm przęsłom każdej z naw bocznych. Co drugi filar międzynawowy został dodatkowo wzmocniony za pomocą schodkowego występu licowanego masywną, częściowo weń wtopioną kolumną.

Bazylika powstała w XI w.

Była inspirowana sztuką Bizancjum, a konkretnie ufundowanym przez cesarza Justyniana w Konstantynopolu kościołem Świętych Apostołów.

Wenecja. Bazylika Św. Marka

Rzym. Panteon

Panteon jest wyjątkowym zabytkiem, który ocalał do naszych czasów. Wzniesiony między 118 r. a 125 r. na Polu Marsowym, w 609 r. został zamieniony na kościół.

Nakrywająca go kopuła jest zbudowana z betonu.

Kordoba. Meczet z lotu ptaka

Kordoba. Meczet

Jawa. Borobudura

Buchara. Mauzoleum Samanidów

Dawna Birma. Świątynia Gawdawpalin

Prawie wszystkie najważniejsze tradycje architektoniczne świata wykształciły się w odpowiedzi na potrzeby kultu religijnego. Budowle nie tylko zapewniały pomieszczenia do grupowego oddawania czci, ale również nadawały symboliczną formę wartościom religijnym i historii. Każda z wielkich religii – hinduizm, buddyzm, islam, chrześcijaństwo – stworzyła bogatą własną tradycję architektoniczną. Religie te w pewnych okresach wzajemnie na siebie wpływały niezależnie od tego, czy ich nauczanie w danej chwili było postrzegane jako zbieżne czy sprzeczne. Dalszy rozwój tych tradycji podlegał wielu zmianom pod wpływem niezliczonych czynników, jak dostępność materiałów budowlanych czy też świecki – militarne, polityczne albo ekonomiczne – potrzeby społeczeństw, którym służyły. Inne, świeckie typy budynków, jak pałace i forty, były ważne, ale ich formy architektoniczne, np. gotycki łuk, czy sklepienie romańskie, pierwotnie miały zastosowanie zwykle w meczetach i kościołach. I tylko religia mogła logicznie usprawiedliwić gigantyczne nakłady czasu i środków niezbędne w dążeniu do osiągnięcia estetycznej doskonałości.

Arcydzieła światowej architektury

Do roku 1500 (cz. 1)

Architektura Muzyka Zabytki Sztuka