Kanał Mazurski biegnie przez terytorium Polski i Rosji. Miał łączyć Wielkie Jeziora Mazurskie z Bałtykiem. Rozpoczęto go budować w 1911 r. Prace przerwał wybuch I wojny światowej. Po jej zakończeniu prace wznowiono. W 1942 r. ponownie wstrzymano inwestycję. Niestety, kanał nigdy nie został ukończony. Jego długość wynosi ponad 50 km, a maksymalna głębokość - 2 m w wykopie. Rozpoczyna się w miejscowości Mamerki nad Jeziorem Mamry. Wybudowano 10 śluz (5 na obszarze naszego kraju i 40 mostów. Kanał leży na obszarze o dużych wartościach przyrodniczych.
To sztuczna droga wodna o długości 102 km łącząca dorzecza Wisły i Niemna. Zaczyna się od śluzy Dębowo na Biebrzy, a kończy śluzą Niemnowo na terytorium Białorusi. Na terytorium Polski liczy 80 km i prowadzi skanalizowanymi odcinkami odcinkami Netty i Czarnej Hańczy, które połączono sztucznym przekopem poprowadzonym przez jeziora augustowskie. Do dzisiaj przetrwał w prawie niezmienionym stanie (a czternastu śluz po polskiej stronie dziewięć ma oryginalną formę) i dziś uważany jest za unikatowy na skalę europejską zabytek techniki.
Kanał Elbląski (często błędnie nazywany Ostródzko-Elbląskim) - interesujący zabytek techniki hydrologicznej i jedyny tego typu szlak wodny w Europie - łączy Elbląg z Pojezierzem Warmińskim. Kanał Elbląski ma ponad 83 km długości, co czyni go najdłuższym kanałem żeglownym w Polsce. Przy jego budowie wykorzystano jeziora leżące na różnych poziomach między Ostródą a Zalewem Wiślanym. Różnica wysokości sięga 100 m.
KANAŁY
Architektura Muzyka Zabytki Sztuka